دو خبر کارگری+چند خبر متفاوت دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

شرایط كار در مناطق آزاد به اردوگاه كار اجباری می‌ماند

«ناصر آغاجری» در نامه خود خطاب به دکتر روحانی، رئیس جمهور منتخب آورده است: طی سالهای متمادی اجرای سیاست‌های مورد توصیه بانک جهانی در خصوص تعدیل ساختاری ‌و خصوصی سازی بر کار و زندگی نیروی کار شاغل در ساخت پروژه‌های مادر تاثیرات نامطلوبی گذاشته است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه بکار گیری این توصیه‌ها در نهایت باعث نابودی صنایع و کشاورزی داخلی و وابستگی اقتصادی می‌شود، در نامه خود افزوده است: بطور طبیعی برای کارگرانی که در ساخت پروژه‌های عمرانی و صنعتی مادر مشارکت دارند شرایط کار و زندگی سخت و طاقت فرساست.

این كارگر در توصیف شرایط سخت كاری در این منطقه به دور بودن محل پروژه‌های صنعتی مادر از مناطق شهری و شرایط فشرده و طولانی کار (۱۲ ساعت کار روزانه) اشاره كرد و گفت: پس از تشکیل مناطق ویژه و آزاد تجاری و اقتصادی بدلیل محدودیت قوانین حمایتی از کارگران در این مناطق، شرایط برای زندگی و فعالیت کارگران شاغل در مناطق آزاد به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای زندگی و کار کارگران شاغل در چنین مناطقی به اندازه حضور در اردوگاه کار اجباری سخت و طاقت فرساست، در دنباله نامه خود می‌نویسد: یک نیروی کار پروژه‌ای باید بطور معمول ماهیانه ۲۴ شبانه روز را در محل احداث پروژه و در بد‌ترین شرایط بهداشتی و رفاهی کار و زندگی کند.

در ادامه نامه آغاجری به رئیس جمهوری آمده است: تحمیل این وضعیت نامناسب کار و زندگی به کارگران شاغل در پروژ‌ه‌های عمرانی مناطق آزاد در حالی ادامه دارد که بررسی‌های علمی سازمان بهداشت جهانی کار نشان می‌دهد که انجام کار روزانه بیش از ۸ ساعت در دراز مدت اثرات روانی و جسمی غیر قابل جبرانی بر نیروی کار به جا می‌گذارد.

وی می‌نویسد: بر این اساس در حالی که حداکثر ساعت کاری در یک روز باید ۸ ساعت باشد و تنها در صورت لزوم ۲ ساعت آنهم با توافق کارگر بر مدت کار روزانه اضافه شود، مشاهده می‌کنیم که در مناطق ویژه اقتصادی یک کارگر پروژه‌ای باید روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت متوالی و آنهم بدون بهره‌مندی از مزایای قانون کار فعالیت کند.

به باور آغاجری، نتیجه برقراری چنین شرایط کاری، گسترش اعتیاد شدید، از هم پاشیدن کانون خانوادگی و آمار بالای طلاق در میان کارگرانی است که در پروژه‌های عمرانی واقع شده در مناطق ویژه و آزاد تجاری – اقتصادی فعالیت می‌کنند.

این فعال کارگری همچنین در ادامه نامه خود از آلودگی هوا و پایین بودن ضریب شرایط ایمنی کار به عنوان یکی دیگر از مشکلات کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد یادکرده و می‌نویسد: از یکسو به دلیل در حال ساخت بودن پروژه امکانات ایمنی برای حفظ جان نیروی کار بسیار محدود است و از سوی دیگر کارگران در اینجا با مشکل آلودگی شدید صوتی و آلودگی شدید هوا مواجه هستند، چنانچه مشکل اخیر روزهایی که وارونگی هوا وجود دارد بیشتر از هر زمان دیگری باعث سوزش چشم، بینی و دهان کارگران می‌شود.

آغاجری با بیان اینکه صرف نظر از تمامی این مصائب، مشکل دیگر این کارگران نبود فرصت کافی برای استراحت و مرخصی است در دنباله نامه خود به رئیس جمهور می‌نویسد: حالا چنین نیروی کاری می‌خواهد در هر ماه برای ۶ روز به مرخصی برود، یک روز آن در راه رفت و یک روز آن در راه برگشت هدر می‌رود و در ‌‌نهایت کارگر در هر ماه تنها ۴ روز برای تربیت فرزندان، همسر داری و در یک کلام بودن در کنار خانواده فرصت دارد.

وی با بیان اینکه وقتی کارگر شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق ویژه اقتصادی به مرخصی می‌آید در عمل یک جسد خسته است که تنها برای خواب خود را به خانه رسانده است؛ می‌نویسد: بی‌حالی، افسردگی و فقدان روحیه شادی و نشاط از یکسو و مشکلات مالی خانواده و خالی بودن جیب کارگر از سوی دیگر باعث می‌شود تا به مرور دوره مرخصی چند روزه این کارگران به دوره تنش و درگیری میان اعضای خانواده تبدیل شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه در آمد یک نیروی کار باید به گونه‌ای محاسبه و پرداخت شود که او بتواند از مسکن، بهداشت، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و بازنشستگی بهره‌مند شود، در دنباله نامه خود می‌نویسد: در غیر اینصورت کارگر قادر به تحمل بار سنگین زندگی اجتماعی، بازیابی قدرت تحلیل رفته و تربیت فرزندان خود نخواهد بود.

وی بابیان اینکه کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عمل بیشتر از سایر مزد بگیران کار کرده و کمتر از آن‌ها مزد می‌گیرند، در خاتمه نامه خود از رئیس جمهور منتخب خواسته است تا با تامین امکانات رفاهی لازم در محیط‌های کار و اقامت کارگران، ساماندهی شرایط کار و مرخصی به نحوی که هیچ حقی از حقوق قانونی کارگران پایمال نشود (طرح کار و اقامت دو هفته‌ای اقماری)، نظارت بر روابط کار به وضعیت موجود خاتمه داده و خواسته بیش از سه هزار کارگر را محقق کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96001

مرگ كارگر بر اثر سقوط بالابر

بر اثر سقوط بالابر در ساختمان در حال احداثی در شهرک اکباتان، سه کارگر ۳۴، ۳۳ و ۲۷ ساله دچار مصدومیت شدند.

در این حادثه، زمانی که سه کارگر در حال کار و حمل مصالح ساختمانی و گچ و سیمان بوده و خود نیز به همراه بار سوار بر بالابر شده بودند که ناگهان در طبقه چهارم تعادل بالابر بر هم خورده و به طبقه منفی یک سقوط می کند وهر سه را دچار مصدومیت شدید می کند.

این افراد را که به شدت از ناحیه سر، گردن و کمر آسیب دیده بودند به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که پس از تحویل مصدومان مشخص شد کارگر ۳۴ ساله بر اثر شدت جراحات وارد جان خود را از دست داده و دو کارگر دیگر نیز برای درمان به مرکز درمانی منتقل شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96207

تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی

تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی‌های سرب و روی در مقابل استانداری زنجان.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290298

اسرائیل چند میلیون دلار به ایران بدهی دارد؟

بخشی از طلب تهران نیز مربوط پول نفت صادراتی ایران به اسرائیل است که به 5 میلیارد دلار می رسد. این روند حتی به جایی رسید که ایران در دادگاه داوری بازرگانی در پاریس نیز علیه اسرائیلی ها شکایت کرده است تا طلب خود را دریافت کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290294

مرکز آمار: 43 درصد خانواده های ایرانی سال گذشته اصلا سفر نرفتند

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال 91 را منتشر کرد که بر این اساس در سال گذشته 43 درصد از خانواده های ایرانی هیچ سفری نداشته اند و 67 درصد از مسافران در خانه بستگان خود اقامت داشته اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290290

قتل به خاطر 10 میلیون تومان

مرداد امسال يك فقره قتل در خيابان پنجم نيروي هوايي تهران.

محمود قاتل:حدود ساعت 9 از منزل خارج شدم. در داخل پارکينگ بود که متوجه شدم گوشي تلفن همراهم را در داخل خانه جاي گذاشته ام . زمان برگشت به منزل، همسايه مان آقاي... را ديدم که از من خواست تا او را به محل کارش برسانم. به خانه آمدم تا گوشي تلفن همراهم را بردارم که متوجه شدم آقای ... در منزلشان را به خوبي نبسته و باز مانده است. هنگام رساندن آقاي ... به محل کارش و با توجه به مشکلات مالي، وسوسه شدم که از منزل وي سرقت کنم. به همین خاطر او را در نزديکي محل کارش پياده و سريع به خانه برگشتم.
از لاي در که هنوز باز بود، صندوق طلاجاتي را که روي میز آیینه بود مشاهده کردم. داخل خانه شده و طلا و جواهرات را برداشتم اما هنگام خروج از منزل ، ناگهان مقتول که تازه از خواب بيدار شده بود از اتاق خارج و مرا مشاهده و شروع به سر و صدا کرد. در حاليکه ترسيده بودم ، گردن و دهانش را گرفتم و محکم فشار دادم و او را به سمت اتاق خواب بردم که بي حال شد و افتاد .
بدن نيمه جانش را به داخل حمام کشانده و براي اطمينان از مرگش به آشپزخانه رفته و با برداشتن چاقو چند ضربه به سينه او وارد، با برداشتن طلاجات از منزل خارج شدم. در تمام طول اين مدت، پسر يک ساله مقتول خواب بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290345

تولد 5 قلوها در مشهد

خانم 39 ساله مشهدي در دومين زايمان خود 5 قلو به دنيا آورد. اين زن در زايمان خود يک پسر و 4 دختر به دنيا آورد.
بارداري اين زن 39 ساله به طور طبيعي بوده و نوزادان وي هم اکنون از سلامت کامل برخوردارند. هر يک از نوزادان وزني نزديک به يک کيلو و اندامي طبيعي و سالم دارند.
پنج نوزاد اين مادر هم اکنون در بخش (ان‌آي‌سي‌يو) مراقبت‌هاي ويژه نوزادان اين بيمارستان تحت نظر هستند.
اين زن پيش از اين داراي يک فرزند پسر بوده است.
شايان ذکر است مادر نوزادان معلم مي باشدو پدر نوزادان کارگر يک مرغداري است که هم اکنون با خانواده خود در منزلي استيجاري زندگي مي‌کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290362

تجمع جمعی از معلمان مقابل مجلس

جمعی از معلمان پیش دبستانی و شرکتی آموزش و پرورش امروز (دوشنبه 21 مرداد) در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر این اساس اعتراض آنان به اخراج و قطع همکاری با آموزش و پرورش بود که طی دوره وزارت حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش رخ داد.

خواسته معلمان پیش دبستانی و شرکتی معترض آموزش و پرورش بازگشت به کار خود، انعقاد قرارداد کاری براساس قانون وزارت کار، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها و... است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290355

جهان سریعتر از 65 میلیون سال گذشته گرم می شود

بررسی جدید دانشمندان از 27 مدل آب و هوایی نشان می دهد آب و هوای جهان به احتمال زیاد شدت گرمایی مشابه با 65 میلیون سال پیش را تجربه می کند. این در شرایطی است که روند این گرمایش بسیار سریعتر از گذشته های دور است.

بنابر مطالعه‌‌ منتشر شده در نشریه‌ "ساینس"، تا زمانی که شیوه‌ های متداول انتشار گازهای گلخانه ای ادامه یابد، دمای کره زمین تا سال 2100 به میزان 4 درجه سلسیوس ( 2/7 درجه فارنهایت) نسبت به سطوح پیش از انقلاب صنعتی افزایش خواهد یافت.

به گفته­ "نوا سورش"، یکی از مولفان مطالعه اخیر از دانشگاه استنفورد، نکته­ قابل توجه در این زمینه، "نرخ تغییر" است. به عنوان مثال، شدت گرمایش جهانی که تقریبا 55 میلیون سال پیش روی داده برابر با پیش بینی‌های گرمایشی فعلی است، با این تفاوت که مدت زمان آن در گذشته، نه یک قرن، بلکه چند هزار سال بوده است.  

در صورت وقوع پیش بینی‌های گرمایشی فعلی، افزایش دما 10 برابر سریعتر از آن چیزی خواهد بود که از زمان انقراض دایناسورها مشاهده شده و آثار ناشناخته ‌ای بر روی گونه های مختلف و زیست بوم ها خواهد داشت.

به گفته نوا سورش، درک تاثیر دقیق افزایش دمای سالانه تا 6 درجه سانتیگراد آسان نیست، اما این افزایش دما باعث ایجاد شرایط آب­ و ­هوایی جدید در بیشتر مناطق کره زمین می شود. در حال حاضر، با توجه به آثاری که چنین فصل‌هایی بر جنگل های کره زمین، کشاورزی و سلامت انسان دارند، به احتمال زیاد با تنش پایدار ناشی از شرایط آب و هوایی سوزان مواجه خواهیم بود.

بنابر هشدار دانشمندان، گرمایش بیشتر موجب تشدید شرایط آب و هوایی طاقت فرسا خواهد شد که این مساله، تابستان های داغ امروز را به پدیده ای نرمال در آینده تبدیل خواهد کرد. دانشمندان معتقدند چنین گرمایشی در چنین مدت زمان کوتاهی، سازگاری گونه­ها با این رویداد را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد.

گونه های مختلف و زیست بوم ها نه تنها با طیف وسیعی از شرایط آب ­و هوایی که به طور بالقوه متفاوت از گذشته هستند، مواجه هستند، بلکه با شرایطی تحت تاثیر فعالیت‌های انسان که بر طیف گسترده ای از فرایندهای سیستم کره زمین اثرگذار هستند، مواجه خواهند بود.   

حتی با فرض این که گونه ها بتوانند بر تغییرات جهانی آب و هوا غلبه کنند، توانایی مواجهه با تخریب زیستگاه ها، آلودگی، گونه های مهاجم و بهره برداری بیش از اندازه را نخواهند داشت. بر همین اساس، ترکیب گرمایش سریع جهانی و اثرات اکولوژیکی ناشی از فعالیت های انسان، باعث ایجاد زیست بوم های خاکی با محیط زیستی که در تاریخ تکاملی معاصر بی سابقه هستند، خواهند شد.

تاکنون، انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از سوختن سوخت های فسیلی، جنگل زدایی، صنایع و کشاورزی موجب افزایش دمای کره زمین در حدود 8/0 درجه سلسیوس (44/1 درجه ی فارنهایت) طی صد سال گذشته شده است. از جمله پیامدهای گرمایش جهانی می توان به افزایش سطح آب دریاها، شدت گرفتن امواج گرما، ذوب شدن یخ های قطبی و ناپدید شدن یخچال های طبیعی اشاره کرد.

دانشمندان هنوز بر این نکته تاکید دارند که برخی ابهامات در مسیر گرمایش آینده قرار دارند که از آن جمله می توان به فرآیندهای بازخوردی مانند چرخه­ کربن و ابرها اشاره کرد. با این وجود، از جمله مهمترین ابهامات، میزان سوخت های­ فسیلی است که توسط انسان مصرف خواهد شد. در شرایطی که بخشی از گرمایش جهانی با توجه به میزان انتشار گازهای گلخانه ای از گذشته تاکنون، اجتناب ناپذیر است، پیشگیری از بروز پیامدهایی بسیار وخیم همچنان امکان پذیر است.

به گفته­ "کریس فیلد"، یکی از مولفان مطالعه اخیر از دانشگاه استنفورد، بی تردید، به دوران و شرایطی رسیده ایم که آینده­ کره­ زمین در دستان انسان قرار داشته و نباید این بزنگاه تاریخی را نادیده بگیریم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290274

کشف سیاره ای دور افتاده با مشخصات غیرعادی در راه شیری

در سال‌های اخیر از کشف سیارات در اطراف سایر ستارگان زیاد شنیده ایم. صدها عدد از این سیارات پیدا شده اند.

اما وجود اکثریت قریب به اتفاق آنها به شیوه‌های غیرمستقیم استنباط می‌شود.

فاصله این سیارات از ما اغلب ده‌ها سال نوری است. یعنی اگر پنج سال نوری از ما فاصله دارد به این معنی است که پنج سال طول کشیده تا نور آن به زمین برسد.

از این فاصله حتی ستارگان بزرگ مثل یک نقطه جلوه می‌کنند. اما منجمان می توانند با رصد ستارگان هرگونه کاهش نور آن را ردیابی و وجود سیاره در اطراف آن را کشف کنند.

اکنون منجمان می‌گویند از سیاره ای که در فاصله ۵۷ سال نوری قرار دارد مستقیما عکسبرداری کرده اند.

این سیاره به خصوص از آن جهت برای منجمان جالب است که کوچک‌ترین سیاره ای است که با شیوه‌های عکس برداری مستقیم دور ستاره ای مثل خورشید پیدا می شود.

دکتر جیم زیبلمن زمین شناس در موزه هوا و فضای واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا منجمان قبلا هم موفق به مشاهده مستقیم سیارات در اطراف سایر ستارگان شده اند یا نه می‌گوید: قبلا هم داشته ام اما نه خیلی. تا جایی که من می دانم پیشتر در سال جاری سیاره دیگری مستقیما عکسبرداری شد اما هر دو مورد عکسبرداری در طیف فروسرخ انجام شد یعنی در طیف حرارتی یا طول موج بلند.

نکته جالب دیگر در مورد این سیاره این است که رنگش ترکیبی از صورتی، عنابی و سرخ آبی است. و این درحالیست که ستاره مرکزی آن خیلی با خورشید ما فرق نمی کند.

این سیاره به اندازه مشتری است اما جرم آن چهار برابر مشتری است. دمای سطح آن ۴۶۰ درجه فارنهایت است و با معیار سیارات هنوز یک نوزاد است، یعنی فقط ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده.

دکتر زیمبلمن: دو مساله برای من هیجان انگیز است. نه فقط این سیاره با عکسبرداری مستقیم رؤیت شده بلکه خیلی دورتر از ستاره مرکزی قرار دارد و این غیرمنتظره است.

به نظر می رسد که مدار این سیاره نه بار پهناورتر از مشتری باشد و از این فاصله زیاد با یک نظریه سنتی مهم در زمینه چگونگی تشکیل سیارات جور در نمی آید.

نظریه موسوم به انباشت هسته می گوید که سیارات در دیسک گاز و غباری که در اطراف ستاره های جوان قرار دارد تشکیل می شوند.

در این صفحه است که سیارک‌ها و دنباله دارها هسته سیاره را تشکیل می دهند و همانطور که این هسته حجیم تر می شود قوه جاذبه آن افزایش می یابد و شروع به جذب گاز از دیسک می کند و سیاره تشکیل می شود.

مارکوس جاسنونز از دانشگاه پرینستون و از اعضای تیم کاشف این سیاره گفت که توضیح این سیاره در چهارچوب نظریه‌های سنتی بسیار دشوار است.

به گفته او این کشف منجمان را به فکر می اندازد نظریه های آلترناتیو را به طور جدی مد نظر قرار دهند یا در بعضی از فرضیات اساسی نظریه سنتی تشکیل انباشت هسته تجدید نظر کنند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب